وبلاگ شخصی عبدالرضا بختیاروند

صفحه ای برای تعامل بیشتر با طلاب و دانشجویان

وبلاگ شخصی عبدالرضا بختیاروند

صفحه ای برای تعامل بیشتر با طلاب و دانشجویان

وبلاگ شخصی عبدالرضا بختیاروند
بازدید کننده محترم؛
این وبلاگ برای ارتباط و تبادل اطلاعات علمی در زمینه های مختلف با «طلاب و دانشجویان کلاس هایم» بوده و الزاما "منعکس کننده دیدگاه های شخصی من" نیست.
تلاشم بر آن است که به خودم و دیگران یاد بدهم که حق طلب باشیم، هر چند باور به آن دشوار باشد.
برای دریافت فایل ها و اخبار مربوط به کلاس های من، به کانال درسی من به آدرس @darsha14 در پیام رسان های ایتا و تلگرام مراجعه کنید.
صفحه من در روبینو و اینستاگرام @abakhtiarvand
آخرین نظرات
  • ۹ فروردين ۹۶، ۱۹:۱۰ - سید مهدی
    متشکرم
يكشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۱۰ ب.ظ

آیات آفاقی و انفسی


در تقسیمی دیگر، آیات الهی به دو گروه آفاقی و انفسی قسمت می ‏شوند: (سَنُریهِم ءایتِنا فِی‏الاءفاقِ وفی اَنفُسِهِم) (فصلت 53) ؛ (وفِی الاَرضِ ءایتٌ لِلموقِنین  وفی اَنفُسِکُم اَفَلا تُبصِرون). این اصطلاح را دوگونه می ‏توان معنا کرد:

یکم. انسان و بیرون وی مبنای تقسیم قرار گیرد و دو اصطلاح «آیات آفاقی» و «آیات انفسی» تعبیری دیگر از «آیات بیرونی» و «آیات درونی» انسان باشد. بر این اساس آیاتی که بیرون از وجود انسان‏ اند (آسمان، زمین، ماه، خورشید، دریاها، حیوانات، جمادات، حتی مجرداتی مانند عقل، روح، فرشتگان و... ) آیات آفاقی‏اند؛ اما آیاتی که درون وجود اویند (روح و قوای آن، جسم و اعضا و قوای آن و خلاصه همه ویژگی‏های ظاهری و باطنی او) آیات انفسی ‏اند.

بدین ترتیب مطالعه در جزئیات و ظرایف هر یک از اعضا و جوارح ظاهری (دست، پا، چشم، گوش، زبان و... ) و غیرظاهری (قلب، گوارش و... ) و همچنین مطالعه در نفس، روح و شئون مختلفشان مطالعه در آیات انفسی است.

دوم. مبنای تقسیم، ظرفِ دیدن و ابزارِ آن باشد (نه درون و بیرون انسان)؛ یعنی آنچه در آفاق است و با چشم مسلّح یا غیرمسلّح مشاهده می‏شود (آسمان، زمین، دریاها، کوه‏ها، دست، پا، چشم، قلب و... ) آیات آفاقی‏ اند؛ اما آنچه در نفس آدمی است و با بصیرت مشاهده می ‏شود (نه با بصر) آیات انفسی‏ اند و چون معیارِ تقسیمْ ابزارِ اِدراک است، آیات آفاقی و انفسی بیان دیگری از آیات بصری و آیات بصیرتی باشد.

بدین ترتیب، فرشتگان و سایر مجرداتی که همانند روح آدمی و قوا و شئون آن که تنها با بصیرت و شهود درونی فکری قابل ادراک‏اند، جزو آیات انفسی به شمار می‏آیند.

بی‏ تردید، تعبیرهایی نظیر دو آیه سابق الذکر بیانگر فراوانی آیات عظمت الهی و سفارش انسان به مشاهده، مطالعه و تأمل در این آیات است؛ با این تفاوت که براساس تعریف نخست به آدمی گفته می‏شود که اگر در خود ـ یعنی در اعضا و جوارح جسم یا روح و شئون و قوای گوناگون آن ـ بنگری، آیات عظمت الهی را به آسانی می‏بینی، چنان‏که اگر در بیرون خود ـ یعنی در عالم مجردات و در عالم مادیات ـ تأمل کنی، باز هم آیات او را مشاهده می‏کنی، در حالی که در تعریف دوم به وی گفته می‏شود که بصر بازکنی یا بصیرت، در آفاق بنگری یا در انفس، آیات عظمت خدا را خواهی دید.

[ادب فنای مقربان جلد6 -  صفحه 435]

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی