وبلاگ شخصی عبدالرضا بختیاروند

صفحه ای برای تعامل بیشتر با طلاب و دانشجویان

وبلاگ شخصی عبدالرضا بختیاروند

صفحه ای برای تعامل بیشتر با طلاب و دانشجویان

وبلاگ شخصی عبدالرضا بختیاروند
بازدید کننده محترم؛
این وبلاگ برای ارتباط و تبادل اطلاعات علمی در زمینه های مختلف با «طلاب و دانشجویان کلاس هایم» بوده و الزاما "منعکس کننده دیدگاه های شخصی من" نیست.
تلاشم بر آن است که به خودم و دیگران یاد بدهم که حق طلب باشیم، هر چند باور به آن دشوار باشد.
برای دریافت فایل ها و اخبار مربوط به کلاس های من، به کانال درسی من به آدرس @darsha14 در پیام رسان های ایتا و تلگرام مراجعه کنید.
صفحه من در روبینو و اینستاگرام @abakhtiarvand
آخرین نظرات
  • ۹ فروردين ۹۶، ۱۹:۱۰ - سید مهدی
    متشکرم


این نمونه ها از بخش های مختلف کتاب انتخاب شده است؛ اگر متن امتحانی کتاب «دروس تمهیدیه» باشد، علاوه بر یادگیری احکام، لازم است بر استدلال و مستندهای حکم نیز تسلط داشته باشید. (البته نیازی به حفظ دقیق آیات و روایات نیست، ولی باید ذهنتان نسبت به مفهوم آنها آشنا باشد.)
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🍀🍀🍀🍀🍀
1. کدام یک از موارد زیر، باعث تحقق یکی از اسباب ثبوت دین بر فرد نمی شود؟
الف) نکاح مع کون المهر کلیاً ـ نسیئه
ب) الزوجیة بالنسبة إلی النفقة ـ ضمان
ج) الجنایة بالنسبة إلی أرشها ـ بیع السلم
د) الإجارة مطلقاً ـ الزوجیة بالنسبة إلی النفقة 

2. کسی که در قرض ذمه اش مشغول می شود، چه نامیده می شود؟
الف) مَدین یا مدیون 
ب) مَدین یا دائن
ج) غریم یا دائن
د) دائن یا مدیون

3. کدام یک از ادله زیر، مستند مشروعیت قاضی تراضی است؟
الف) مقبوله عمر بن حنظله «فانی قد جعلتُه علیکم حاکماً».
ب) صحیحه ابی خدیجه «أنظروا إلی رجل منکم یعلم شیئاً من قضایانا ... إنّی قد جعلتُه علیکم قاضیاً».
ج) مقتضای حفظ نظام، نصب قاضی است و مقتضای اصل، عدم نفوذ حکم افراد بر یکدیگر است مگر مجتهد.
د) آیه «وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْل‏» دلالت بر لزوم حکم عادلانه دارد، هر چند از سوی غیر مجتهد. 

4. به نظر مصنف، کدام دلیل نمی تواند مانع اخذ اجرت برای قاضی باشد؟
الف) قضاوت از امور واجب است و واجب بودن مانع اخذ اجرت است. 
ب) روایت: «السحت انواع کثیرة منها: ما اصیب من اعمال الولاة الظلمة، و منها اجور القضاة».
ج) توصیه امام علی (ع) دربارۀ قضات «افسح له فی البذل ما یزیح علته و تقل معه حاجته الى الناس».
د) مذاق شارع بر آن است که فتوا دادن و قضاوت از شؤون تبلیغ و رسالت است که باید مجانی انجام شود.

5. کدام گزینه با نظر مصنف دربارۀ اشتراط فوریت در خیار غبن تطابق دارد؟
الف) خیار غبن فوری است؛ زیرا قیمت ها کالا در بازار متغیر است.
ب) خیار غبن فوری نیست؛ زیرا می توان ثبوت حق خیار را استصحاب کرد.
ج) مناسب آن است که اگر تأخیر به خاطر غرض عقلایی باشد، خیار غبن ساقط نمی شود. 
د) خیار غبن فوری است؛ زیرا جلوگیری از ضرر مغبون، نباید باعث ضرر زدن به غابن شود.

6. کدام فرق بین اجاره و جعاله درست نیست؟
الف) اجاره عقد است و جعاله ایقاع است.
ب) در اجاره تعیین عوضین شرط است، اما در جعاله چنین نیست.
ج) در جعاله، ایجاب باید عام باشد ولی در اجاره ایجاب می تواند عام و خاص باشد. 
د) در اجاره، اجیر به مجرد عقد مستحق اجرت است و در جعاله بعد از انجام عمل، ذمّه جاعل مشغول می شود.

🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻منبع: @dorosab
سؤالات را در اختیار دیگر همکلاسی هایتان قرار بدهید یا آنها را عضو کانال کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۰۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی