يكشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۵۳ ب.ظ
جهت دهندگی ایمان به خوف
خوف، خواه در برابر رَجا قرار گیرد یا در قبال اَمن، از اوصاف فعلی نفس و
تحت تدبیر عقل عملی است و از سنخ انگیزه است نه اندیشه تا در تحت نظارت عقل
نظری واقع شود، بنابراین آنچه در تحقیق، تعدیل و تصحیح آن سهم تعیین کننده
دارد ایمان است نه عِلم عقلی، زیرا علمِ عقلی وهم و خیال و حس را تنظیم
میکند؛ نه آنچه را زیرمجموعه عقل عملی است، مگر به واسطه، از این جهت در
آیه مورد بحث برای جهت دادن به خوف و قبلهنمایی برای آن، عنوان «ایمان»
مطرح شد: (إن کُنتُم مُؤمِنین) نه علم؛ یعنی مؤمن دارای خوف صادق است و از
خوف باطل و کاذب، مصون.[تسنیم، جلد 16 - صفحه 366]
۹۳/۱۰/۱۴