شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۰۶ ب.ظ
سر زیبائی عالم
و سرّ نظام احسن داشتن جهان هستی، آن است که از ذاتی نشئت گرفته که نه تنها حَسَن بلکه حُسن محض و جمال صرف است و او ذات اقدس اِله است که هستی محض و همه کمالات، عین ذات اوست؛ البته چیزی زیباتر از جهان موجود، فرض نمیشود و محال است. بنابراین، چون خود ذات اقدس اِله، هستی محض، جمال صرف و جمیل محض است، آیات و نشانههای آفرینش او نیز دارای نظام احسن است؛ همان خدایی که مبدأ پیدایش جهان است، با جمال و جلالش، مبدأ پیدایش انسان است و همان خدایی که جهان را به (احسن کلّ شیء خَلَقَه) و (أعطی کلّ شیء خلقه ثم هدی)؛ میستاید و با جمال میراید، آفرینش انسان را هم به «احسن تقویم» میستاید: (لقد خلقنا الإنسان فی أحْسن تقْویمٍ ثم رددناه أسفل سافلین).
آیت الله جوادی آملی، مبادی اخلاق در قرآن،ص 75.
۹۳/۱۰/۲۰