اصطلاح عقل نظری و عقل عملی در بیان آیت الله جوادی آملی
عقل بر دو قسم است؛ عقل نظری و عملی. عقل نظری، هست و نیستها و باید و نبایدها را درک میکند. به بیان دیگر، عقل نظری، هم مسائل حکمت نظری را درک میکند و هم مسائل حکمت عملی را.
توضیح آنکه ادراکات انسان به دو دسته تقسیم میشود:
1. ادراکاتی که متعلق آن، حقایق و هست و نیستها است؛ نظیر الهیات، ریاضیات، طبیعیات، منطقیات و مانند آن؛ که اینگونه از علوم را حکمت نظری مینامند.
2. ادراکاتی که متعلق آن، باید و نبایدهاست؛ نظیر فقه، حقوق، اخلاق و مانند آن؛ که اینگونه از علوم را حکمت عملی مینامند. عقل نظری، هم هست و نیستها را درک میکند و هم باید و نبایدها را؛ زیرا کار عقل نظری درک است.
عقل عملی، کارش درک نیست، بلکه او قوه محرّکه است که کارش عزم و اراده و تصمیم، محبت، اخلاص، ایمان و مانند آن است. به دیگر سخن، بخش عمل به عقل عملی وابسته است. عقل عملی در سخن امام صادق (علیهالسلام) اینگونه تعریف شده است: «العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان»[1]؛ عقل، آن است که با آن، عبادت خدا و کسب بهشت شود.
کار عقل نظری درک است؛ زیرا عقل، هم در بُعد نظر و هم در بُعد عمل، مجرد است و هر موجود مجرد، کارش نیز مجرد است و کار مجرد، عین درک و شهود است؛ گرچه در انتزاع مفهومی، علم و فهم از بخش ادراک نشأت میگیرد، نه از بخش عمل.[دینشناسی - صفحه 133]
عذرمیخوام استاد، میخواستم از محضرتان بپرسم که آیا همچنان در حال پیاده کردنِ درسهای شواهد الربوبیه استاد حشمت پور هستید؟