عصمت پیامبران در کلام آیت الله جوادی آملی
1. پیامبر، گناه نمیکند. 2. پیامبر، نزدیک گناه نمیشود که برخی از مبادی و مقدمات آن را فراهم کند. 3. پیامبر، گرایش قلبی به گناه ندارد. 4. پیامبر در فضای روح و صحنهی دل، نزدیک گرایش قلبی هم نمیرود. 5. نزدیکی به گرایش قلبی نیز جرأت حضور در صحیفهی دل پیامبر را ندارد؛ زیرا قلبی که از معرفت توحیدْ تام، و از محبّت خدای سبحان، مملو و متیّم است جایی برای میل به گناه و نیز مجالی برای نزدیکی به میل به گناه و همچنین فرصتی برای هجوم میل یا نزدیکی به میل و ورود چنین مهمان ناخواندهای نیست.
بنابراین، عصمت پیامبران با عصمت دیگران فرق دارد. انبیا آنچه را ادراک کردند حق است، گرچه فتوای ادراکی آنان، از قبیل احساس و تخیّل و توهّم است و تعلقشان چونان سایر افراد میباشد. خداوند در تأیید این نظر میفرماید: "وإنّک لتلقّی القران من لدن حکیم علیم" (نمل/6)؛ تو دقیقاً از روی ادراک حق و صحیح، قرآن را از خدای حکیم علیم اخذ میکنی. نیز میفرماید: اوست که فرشتهی امین وحی را همراه قرآن فرومیفرستد: "نزل به الروح الأمین * علی قلبک لتکون من المنذرین" (شعراء/194-193).
کتاب وحی و نبوت در قرآن،ص 211