وبلاگ شخصی عبدالرضا بختیاروند

صفحه ای برای تعامل بیشتر با طلاب و دانشجویان

وبلاگ شخصی عبدالرضا بختیاروند

صفحه ای برای تعامل بیشتر با طلاب و دانشجویان

وبلاگ شخصی عبدالرضا بختیاروند
بازدید کننده محترم؛
این وبلاگ برای ارتباط و تبادل اطلاعات علمی در زمینه های مختلف با «طلاب و دانشجویان کلاس هایم» بوده و الزاما "منعکس کننده دیدگاه های شخصی من" نیست.
تلاشم بر آن است که به خودم و دیگران یاد بدهم که حق طلب باشیم، هر چند باور به آن دشوار باشد.
برای دریافت فایل ها و اخبار مربوط به کلاس های من، به کانال درسی من به آدرس @darsha14 در پیام رسان های ایتا و تلگرام مراجعه کنید.
صفحه من در روبینو و اینستاگرام @abakhtiarvand
آخرین نظرات
  • ۹ فروردين ۹۶، ۱۹:۱۰ - سید مهدی
    متشکرم
يكشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۴۰ ق.ظ

استصحاب قهقری و اصل عدم نقل

منبع: شرح اصول استنباط ؛ ج‏2 ؛ ص284

2- استصحاب‏ قهقرى‏ و آن عبارتست از اینکه متیقین لاحق و مشکوک سابق است و ما مى‏خواهیم با استصحاب کردن حکم زمان لاحق را به زمان سابق بکشانیم مثلا یقین داریم که آقاى زید امروز عادل است ولى شک داریم که آیا دیروز هم عادل بوده یا نه؟ استصحاب کنیم عدالت را یعنى عدالت متیقن امروزى را به گذشته برگردانده و بگوئیم: انشاء الله دیروز هم عادل بوده.

سؤال اینست که آیا چنین استصحابى ارزش دارد یا نه؟

جواب: عمده دلیل ما بر حجیت استصحاب اخبار بود و خوشبختانه از روایات باب حجیت این استصحاب قهقرى مستفاد نیست و روایات عموما نص یا ظاهر یا اظهر هستند در استصحاب مصطلح و اگر برگردید و مرورى دوباره بر احادیث داشته باشید این سخن را تایید خواهید کرد.

قوله: نعم: پس استصحاب قهقرى حجت نیست ولى یک اصل دیگرى است شبیه این استصحاب و آن اینست که لفظى الان و در عرف ما حقیقت در معنائى است ولى شک داریم که آیا از روز اول هم واضع لغت آن را جهت همین معنا قرار داده یا اینکه اول معناى دیگرى داشته و حالا از آن معنا به این معناى جدید منتقل شده؟

و خلاصه اینکه: شک در نقل و عدم نقل داریم در اینجا ادعاى اجماع شده بر جریان اصالة عدم النقل و مثال زده‏اند به صیغه افعل که در عرف مسلمین عرب‏زبان ظهور در وجوب دارد و حقیقت در وجوب است ولى شک داریم که از اصل لغت عرب دال بر وجوب بوده و الان هم امتداد دارد یا اول معناى دیگرى داشته و حالا منقول شده در اینجا اصالة عدم النقل جارى کرده‏اند و گفته‏اند مسئله استصحاب قهقرى از این قبیل است.[1]

منبع: ادوار اصول الفقه ؛ ص212

ج- استصحاب‏ قهقرى‏: تفاوت این استصحاب با استصحاب مورد بحث در این است که در استصحاب مورد بحث، زمان متیقّن، قبل از زمان مشکوک است، اما در این استصحاب، زمان مشکوک قبل از زمان متیقّن است. مثلا در حال حاضر زید مالک خانه است، اما معلوم نیست این مالکیت از ده روز قبل بوده است یا از یک ماه قبل، چنان‏که حکم به مالکیت از یک ماه قبل کنیم، این، استصحاب‏ قهقرى‏ است.[2]



[1] محمدى، على، شرح اصول استنباط - قم، چاپ: سوم، -.

[2] گرجى، ابوالقاسم، ادوار اصول الفقه - تهران، چاپ: اول، 1385 ش.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی