وبلاگ شخصی عبدالرضا بختیاروند

صفحه ای برای تعامل بیشتر با طلاب و دانشجویان

وبلاگ شخصی عبدالرضا بختیاروند

صفحه ای برای تعامل بیشتر با طلاب و دانشجویان

وبلاگ شخصی عبدالرضا بختیاروند
بازدید کننده محترم؛
این وبلاگ برای ارتباط و تبادل اطلاعات علمی در زمینه های مختلف با «طلاب و دانشجویان کلاس هایم» بوده و الزاما "منعکس کننده دیدگاه های شخصی من" نیست.
تلاشم بر آن است که به خودم و دیگران یاد بدهم که حق طلب باشیم، هر چند باور به آن دشوار باشد.
برای دریافت فایل ها و اخبار مربوط به کلاس های من، به کانال درسی من به آدرس @darsha14 در پیام رسان های ایتا و تلگرام مراجعه کنید.
صفحه من در روبینو و اینستاگرام @abakhtiarvand
آخرین نظرات
  • ۹ فروردين ۹۶، ۱۹:۱۰ - سید مهدی
    متشکرم
سه شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۲:۵۴ ب.ظ

فلسفه دانی غزالی!

یکی از منابع منتقدان فلسفه، تکرار شبهات غزالی در کتاب تهافت الفلاسفه است.

اما براستی آگاهی و علم غزالی از فلسفه به چه اندازه بوده است؟

سخن استاد جوادی آملی:

غزالی گرچه از بزرگان اهل نظر بوده و در مسائل «علم الأخلاق» کم نظیر است و لیکن فلسفه دشوارتر از آن است که بدون استاد متضلّع فرا گرفته شود.

او آنچنان که در زندگینامه خود اعتراف دارد، فلسفه را نزد هیچ استادی تعلّم نکرده بلکه خود به مطالعه آن پرداخته و آنچه از آن فهمیده در نوشتاری به نام «مقاصد الفلاسفة» گرد آورده و از آن پس به استناد برداشتهای خود، در مسودّه‏ای دیگر موسوم به «تهافت الفلاسفة» به نقد پرداخته و از آن میان بیست مسأله را برای نقد برگزیده و بر سه مسأله قِدَم عالم، علم واجب به جزئیات و معاد جسمانی بیش از همه پای فشرده است.

بعد از او ابن‏رشد در «تهافت التهافت» به حل شبهات غزالی مشغول شده و برخی دیگر نیز به جمع و داوری بین تهافتین پرداخته‏ اند.

از این پس به لطف الهی در تحلیل مسائل عقلی معلوم خواهد شد که فلسفه علمی نیست که اگر کسی در حدّ چون غزالی هم باشد با مطالعه بتواند به دریافت آن نائل گردد. غزالی به زعم خود چیزهایی را فهمید که اصلاً فیلسوفان الهی به آن تفوه نکرده‏اند و حقایقی را فلاسفه الهی اظهار داشته ‏اند که غزالی تخیل آن را نیز نکرده است.

صدرالمتألهین در برخورد منصفانه خود با غزالی در بحث های تفسیری، اخلاقی و اموری نظیر آداب تلاوت قرآن و مانند آن، در کمال تجلیل به نقل اقوال غزالی پرداخته و عین عبارات و الفاظ او را ذکر نموده است و در مباحث عمیق فلسفی، او را به کسی تشبیه نموده که بدون آگاهی از آداب رزم به حمل سلاح سنگین مبادرت ورزیده و قصد جنگ آوری با پهلوانان و مردان کار آزموده صحنه پیکار را نموده است.[رحیق مختوم جلد 1-3 -  صفحه 281]

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی